skm bydgoszcz

APEL o stworzenie systemu SKM w Bydgoszczy

[googlemaps https://maps.google.co.uk/maps/ms?hl=en&ie=UTF8&msa=0&msid=104746911036818565732.000461f23d802c2a81794&s=AARTsJrkdPNtcrKHfa3hzxlT6cFGU9yKug&ll=53.149241,18.031998&spn=0.144131,0.291824&z=11&output=embed&w=425&h=350]

Szanowni Państwo,

Państwa samorząd wg mnie jako jedyny w kraju nie wykorzystuje należycie infrastruktury kolejowej do transportu miejskiego. Owszem, zgadzam się z inicjatywą powstania kolei BiT-City łączącej oba miasta, ale wciąż nie wykorzystują Państwo linii kolejowej do dzielnicy Fordon (80 tys. osób) w przewozach aglomeracyjnych. A przecież to byłaby niemal jakość metra w Państwa aglomeracji, czas przejazdu 20- 25 minut, i to minimalnym kosztem!

Proponuję rozpisanie przetargu na wprowadzanie kursujących co 10 lub 20 minut autobusów szynowych (wagonów motorowych) w relacji Bydgoszcz Główna- Fordon, z opcją przedłużenia niektórych kursów np. do stacji Bydgoszcz Zachodnia. Dziwi mnie niesłychanie, że dysponując tak wyjątkowo dobrze ulokowaną infrastruktura kolejową, nie starają się Państwo uruchomić systemu SKM w tej aglomeracji. Wg analizy przygotowanej przed kilku laty przez St. Biegę z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei możliwy do zastosowania jest tu takt 20- minutowy, bowiem istnieje wystarczająca przepustowość linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz Główna- Bydgoszcz Fordon.

Przełamali Państwo monopol jednego przewoźnika kolejowego, bez problemu więc są Państwo w stanie rozwiązać ten problem organizacyjnie. Potrzebują Państwo tylko stworzyć wspólny system biletowy z przewoźnikami komunikacji miejskiej na terenie Bydgoszczy, i ogłosić przetarg. Należy jeszcze odpowiednio zadbać o jakość infrastruktury kolejowej na tej trasie i odpowiedni rozkład cykliczny pociągów regionalnych, tak by pomiędzy ich takt weszła kolej miejska.

Przed laty próbowałem Państwa przekonać do wprowadzenia SKM, w latach 2002- 2004 przygotowałem kilka koncepcji. Teraz czytam (Gazeta Wyborcza, 28.05.2008) że „coś się dzieje” i mam nadzieję że będą Państwo bardziej zdeterminowani, by pozostawić po okresie swoich rządów sprawnie działający system SKM, kolejny w tym kraju.

Koszty SKM:
12,8 km * 11 PLN/ pockm * 45 kursów dziennie * 2 strony * 365 dni w roku = 4 625 280 PLN
Wersje wpływów:
Założono niskie wpływy, realne przy unii biletowej, i niską frekwencję, dla bezpieczeństwa.

A: Wpływy przy założeniu 40 pax/ kurs i 1 PLN wpływu od pasażera: 1 314 000 PLN
B: Przy założeniu 1,2 PLN wpływu od pasażera: 1 576 800 PLN

Koszt dotacji do systemu SKM dla miasta, dziennie: wersja A: 9072 PLN, wersja B: 8352 PLN

Linki:

http://logistyka.wnp.pl/bydgoszcz-do-fordonu-koleja,51002_1_0_0.html

http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,87204,5277838,Czym_do_Fordonu__tramwajem_czy_pociagiem_.html

By